de eerste week - Reisverslag uit Traniş, Roemenië van Axel Vaes - WaarBenJij.nu de eerste week - Reisverslag uit Traniş, Roemenië van Axel Vaes - WaarBenJij.nu

de eerste week

Door: Axel Vaes

Blijf op de hoogte en volg Axel

19 Mei 2015 | Roemenië, Traniş

Alweer een aantal dagen geleden dat ik iets van me heb laten horen. Dit heeft tot nu toe betekent dat ik het naar mijn zin heb en geen tijd had om te bloggen. Even een kleine correctie op mijn vorige stukje. Die wegen vallen in de steden enorm mee, als je wat meer in de natuur komt worden de gaten in de weg ook steeds groter.

Zoals ik de vorige keer ook al zei hebben we een hele gezellige groep stagiaires waar we het allemaal wel met elkaar kunnen vinden. zo zijn we de dag na de BBQ uit eten geweest 3.5 kilometer verderop (en ik hou helemaal niet van wandelen !) hier zijn wij een hond tegen gekomen die thomas en ik al kende. Die heeft met ons ook zo’n 6 km afgelegd (heen & terug). Dit was op zich wel leuk alleen weten we dat hij misschien rabiës had. Dus konden we er niet echt vee mee. Toen wij geëscorteerd door de hond weer in het kamp waren. Hebben we tot laat in de avond ge-president (een kaartspelletje). De stagiaires praten trouwens wel een beetje gek. Daarom heb ik het opgegeven en ben ik begonnen met hun wat Brabants te leren. Dan kennen we elkoar weer verstoan!!
De volgende dag heb ik besteed om wat op te zoeken over Dracula aangezien ik daar wel meer over wilde weten.

Zoals de meeste dacht ik dat Dracula een verzonnen figuur was. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Hij was koning van walachijen (ligt nu in het huidige Roemenië) hij heette eigenlijk Vlad Dracul (Dracul betekend draak) maar omdat hij de zoon was van … dracul werd hij Vlad Dracula genoemd wat zoiets betekent als zoon van de draak. Hij had ook nog een bijnaam. Namelijk de Spietser deze naam heeft hij verworven omdat hij dat nogal veel deed. Zo liet hij dieven spietsen als ze iets gestolen hadden. (het schijnt zo te zijn geweest dat je je portemonnee op straat kon leggen, weglopen, en een paar uur later lag hij er nog.) en hij gebruikte het ook om het moreel van de turken (waar hij veel oorlog mee had) te verlagen. Zo had hij hele bossen gespietste turken voor zijn poorten gezet. (eens iets anders als een ophaalbrug…) voor de Roemenen was hij dus een held. Waarom we hem tegenwoordig als vampier zien komt door een aantal romans die met dit personage zijn gemaakt. Toen het ijzeren gordijn viel na de koude oorlog. Was het voor de Roemenen ook best een schok om te zien dat hun volksheld in het westen als vampier werd gezien.

Ik ben nu veel bezig geweest met mijn opdracht die ik hier moet uitvoeren. Ik moet namelijk een advies uitbrengen over hoe ik de camping zou verduurzamen met groene energie en warmwater voorziening. Een leuke opdracht. Alleen wil mijn stagebegeleider zijn veldkeuken-dak bedekken met planten die ook nog elektriciteit op moeten wekken. Het vervelende is alleen dat dit zo experimenteel is dat het lastig is om dit in te calculeren. Maar goed ik heb nu 10 weken… eh… inmiddels nog 9 weken de tijd om dit onder de knie te krijgen.

Wij zijn trouwens ook heel creatief geworden we kwamen namelijk ruimte te kort in de koelkast. Dus hebben we in de rivier met wat stenen wat rustiger water gecreëerd (het stroomt nog wel zodat er constant koud water wordt toegevoerd.) hier kunnen we flessen drinken inleggen en zo koel houden.

Ik heb nu overdag ook geen hut-maatje meer. Thomas was namelijk de natuur zat en is naar het stadhuis gevlucht om daar met zijn opdrachten verder te werken. Voordeel is wel dat daartegenover een wat groter winkeltje zit. Dus ik hoef niet meer mee. Yeah!! Ik heb veel foto’s van het terrein bijgevoegd. Dan krijgen jullie ook een beeld van hoe en waar ik zit.

Ik heb wat foto’s en video’s toegevoegd. Als je vooraan begint en dan naar achteren gaat zie je eerst een aantal faciliteiten. (hutje, waslijn, theehuis kampvuur (achtergrond kampvuur is huis stagebegeleider.)) daarna nog enkele shots van de omgeving. Vervolgens ben ik bij mijn hutje de rivier in gelopen. En ben ik stroomopwaarts gelopen. Terwijl ik steeds foto’s maakte. Je ziet een groot stuk van de rivier (zo’n 100 meter) daarna ben ik aan de overkant op een grote rots geklommen waar bij ik die klim gefotografeerd heb maar ook foto’s van wat je vanaf daar kan zien gemaakt. Vanaf de rivier heb ik foto’s gemaakt met gevaar voor eigen leven. Wegens gladde stenen en sterke stroming. Op de rots/berg had ik hoogte & val gevaar. Maar nog veel belangrijker het was levensgevaarlijk voor mijn telefoon. Hier dus graag extra aandacht voor!!
(Foto's zijn te vinden onder het kopje foto's onder mijn profiel)
Groeten uit transylvanie

  • 19 Mei 2015 - 20:15

    Petra:

    Fijn om te horen dat je het prima naar je zin hebt. Vandaag sprak ik in de V&D je eerste rij-instructrice. Ze hoopt dat ze jou weer les mag geven als je terug bent. Ze zei dat je het allemaal goed oppakte en ze zou dan ook zorgen dat je snel klaar bent voor je examen. Ik moest je de groeten doen. Dus hierbij. Fijn al die foto's. Kunnen we toch een klein beetje begrijpen hoe je erbij zit. Slim van jullie om die drankenkoeling met de rivier te regelen. Hier gaat ook alles zijn gangetje. Veel plezier voor de komende tijd. Ik denk dat die weken zo omvliegen.

  • 19 Mei 2015 - 23:15

    Thars Labee:

    Hee Axel,
    Ziet er super gaaf uit man, zo van die hutjes in het bos! Volgens mij heb je het zo te lezen wel erg naar je zin! En wat ziet de natuur er daar mooi uit met riviertjes! Succes op je stage!

  • 20 Mei 2015 - 06:49

    Axel Vaes:

    dank je thars!!

  • 20 Mei 2015 - 09:45

    Jolanda:

    Nou dat ziet er daar allemaal top uit! Volgens mij zit je daar goed! Gezellig die huisjes zo in de natuur. Hebben jullie zoveel last van muggen en/of insecten omdat je die muskietennetten voor je deur hebt hangen? Zal wel lekker slapen zo met he geluid van dat kabbelend beekje voor je deur.
    Met hoeveel studenten zit je daar en welke nationaliteiten hebben ze. Ben je er met meerdere Ned studenten?
    En slim van die flessen in de rivier, mag hopen dat het frisdrank is en niet teveel alcohol ;)
    Nou geniet maar...Succes X

  • 20 Mei 2015 - 15:50

    Axel Vaes:

    nou nee nog niet. maar onze huisje hebben geen ramen die open kunnen dus wordt het daar snik heet en ook wel een beetje muf enz. dus moeten we de deuren veel open houden. en aangezien ik liever niet alles wat buiten leeft in mijn bed heb... slaapt heerlijk inderdaad dat beekje. wij zijn met 8 studenten eentje is ook Nederlands dan is er nog een Nederlands en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een.

    jazeker ik ben met 8 Nederlandse studenten ;) en aangezien ik geen alcohol drink ligt er van mij geen alcohol in van de rest kan ik niets beloven ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Traniş

Mijn eerste reis

in Roemenië voor stage

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2015

wat warm!!!

05 Juli 2015

de houtzagerij

30 Juni 2015

half way there

12 Juni 2015

de omgeving

31 Mei 2015

er is weer zon!!!
Axel

hoi

Actief sinds 14 April 2015
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 3513

Voorgaande reizen:

12 Mei 2015 - 30 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: