de eerste 2 dagen - Reisverslag uit Traniş, Roemenië van Axel Vaes - WaarBenJij.nu de eerste 2 dagen - Reisverslag uit Traniş, Roemenië van Axel Vaes - WaarBenJij.nu

de eerste 2 dagen

Door: Axel

Blijf op de hoogte en volg Axel

14 Mei 2015 | Roemenië, Traniş

Ik ben eergisteren aangekomen in Cluj- Napolca. Ik ben toen van het vliegveld gehaald door mijn stagebegeleider die mij Cluj heeft laten zien. Wij zijn daar naar het centrum gegaan waar ze ons mee uit eten namen. Cluj is een hele mooie stad waar veel verschillende tijdperken nog te zien zijn. Zo is er staan er gebouwen gedateerd uit 1200 maar ook uit de communistische tijd welke ook hele eigen bouwstijl is. Mij is in de auto veel verteld over Cluj zelf maar ook over Roemenië en over haar inwoners. Naast de gebouwen heb ik in cluj ook veel gezien van de mensen, En hun gebruiken. Zo is autorijden hier heel anders als in Nederland. De autowegen zelf vielen me erg mee in België is het vaak erger. Het autorijden is vooral anders omdat hier iedereen denkt dat de ander toch wel stopt. En er kunnen grote gaten in de weg zitten waardoor je echt een slag in je wiel kan rijden. En met regen zie je ze niet. Tijdens de autorit van Cluj naar Tranisu gingen we door verschillende werelden, waar wij veel informatie over kregen. Zo is Cluj een gigastad als Amsterdam toen we hieruit reden kwamen we in de voorsteden. Hier woonde vooral veel zigeuners, vertelde mijn stagebegeleider, dit komt omdat Roemenië een vreemde regel had, dat alleen de zigeuners die in de stad werkte mochten ook in de stad wonen. Toen we verder reden kwamen we steeds minder huizen tegen en steeds meer natuur. Ik heb, zo nieuwsgierig als ik ben, natuurlijk mijn stagebegeleider veel vragen gesteld over hoe de camping was en wat voor stagiaires er al waren. Toen we eindelijk aankwamen kregen we ons huisje toegewezen en hebben de bedden klaargemaakt en onze koffers uitgepakt. Daarna zijn we even kennis gaan maken met de stagiaires. We hebben een hele gezellige groep Nederlandse stagiaires. Zij komen uit Gelderland en eentje uit Friesland. Gisteren hadden we om 11 uur onze meeting dus zijn we ruim op tijd opgestaan om deze te halen. Hier hebben we van elkaar te horen gekregen waarom ze hier zijn en wat hun opdracht is. Dit soort meetings hebben wij elke dag (ongeveer) om 13 uur. Gisteren hebben wij ook een typisch Roemeense barbecue. Dit hield in dat we op een vrachtwagenvelg barbecuede, en in een heksenketel (een grote kom aan een driepoot die boven het vuur hangt.) hierin maakte we een soort goulash. Tijdens het kampvuur hebben we met onze stagebegeleider en een Roemeense werknemer veel besproken over de culturen van dit land. Zo hebben we het gehad over Dracula die hiervandaan komt (later meer) maar we hebben ook met elkaar naar verschillende liederen geluisterd van Nederlandse en Roemeense zangers. Dit was allemaal erg leuk.

Groeten uit Roemenië
Axel

  • 17 Mei 2015 - 12:45

    Bep.Vaes:

    Hoi Axel. Wat leuk om je mail te lezen,zo te zien heb je het al aardig naar je zin. Leuk dat jullie zo leuk en goed zijn op gevangen en verwelkomd,zo krijg je het snel naar je zin denk ik.Merk je echt dat er cultuur verschil ismet Nederland?Het is natuurlijk een hele ervaring waar je nu aan begonnen bent dus geniet erva
    n.Wat je nu beleefd en ervaart kunnen ze je nooit meer afnemen. Veel liefs en groetjes van Oma.

  • 19 Mei 2015 - 14:55

    Axel Vaes:

    Ha oma,

    ik heb het inderdaad erg leuk hier. je merkt zeker een cultuur verschil. zo heb je veel kleinere dorpjes ongeveer een straat lang en breed... ieder dorpje heeft wel zijn eigen winkeltje (hoge uitzondering 2 winkels) maar een winkel is hier een huisje met 2 koelkasten vol vlees en drinken. wat brood achterin en wat huishoud spullen rechts. en dat is wel iets anders als de jumbo en de supermarkt. ook zie je hier nog paard en wagens gaan. en heb je af en toe een auto. er zijn hier wel meer scooters enz. want dat is goedkoper. ook wordt er veel meer op de barbecue gekookt.

    ik ga volgende week zondag proberen om een mis bij te wonen in het plaatselijke kerkje. niet dat ik ineens gelovig ben geworden. maar het is een houten kerkje en schijnt van binnen heel mooi te zijn omdat ze daar ook allemaal houten beelden hebben. dit gebruik ik ook meteen voor een schoolopdracht.

    als het iets is laat ik het weer horen

    Axel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Traniş

Mijn eerste reis

in Roemenië voor stage

Recente Reisverslagen:

07 Juli 2015

wat warm!!!

05 Juli 2015

de houtzagerij

30 Juni 2015

half way there

12 Juni 2015

de omgeving

31 Mei 2015

er is weer zon!!!
Axel

hoi

Actief sinds 14 April 2015
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 3502

Voorgaande reizen:

12 Mei 2015 - 30 Juli 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: